W ramach polsko-niemieckiego projektu, pt. „Samowystarczalność energetyczna regionu na polsko-niemieckim pograniczu”, zorganizowany został wyjazd studyjny do wsi bioenergetycznej (Ivenack) oraz miejscowości aspirującej do takiego miana (Rosenow). Podczas wyjazdu zostały przeprowadzone także wspólne warsztaty dotyczące aspektów praktycznego wdrożenia i funkcjonowania wsi bioenergetycznej. Stowarzyszenie „Lider Pojezierza” jest również partnerem tego projektu. Projekt został i nadal trwa w ramach INTERREGu 5a. Wnioskodawcą był Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny Wydział Ekonomiczny. Projekt został wymyślony wspólnie podczas konferencji (niejednej) w Przelewicach. Oczywiście nie tylko ten jeden.
W programie wyjazdu studyjnego zrealizowano program związany z funkcjonowaniem i sposobem zastosowania rozwiązań we wsi bioenergetycznej Ivenack. Uczestnicy wyjazdu nie tylko oglądali ciekawe rozwiązania bioenergetyczne ale również poznawali swoich niemieckich partnerów. Uczestnicy oglądali i podziwiali stare dęby (ok. 1300 lat) w Ivenack oraz zabudowania pocysterskie. Tutaj uczestnicy z Gminy Bierzwnik głownie sekretarz gminy Daniel Domagała oraz dyrektor GOKu Włodek Wajda nawiązali ciekawe relacje z burmistrzem , które zamienią się w przyszłą współpracę obu miejscowości.
Kolejny etap to przejazd do Rosenow - aspirująca do bycia niezależną energetyczne miejscowością - to podobnie jak nasze gminy – Bierzwnik, Krzęcin i Przelewice.
Burmistrz Rosenow Norbert Stettin zapoznał uczestników z założeniami wsi bioenergetycznej w swojej miejscowości. Przedstawił też ciekawe rozwiązania związane z turystyką oraz komunikacją mieszkańców. Boksy z rowerami elektrycznych to tez ciekawy pomysł, a zagospodarowana stodoła po remoncie, w której działają trzy organizacje realizujące różne projekty działa rewelacyjnie.
Uczestnicy poznali również ciekawą inicjatywę związaną z edukacją bioenergetyczną. Biobus jeżdżący po szkołach podstawowych z zajęciami z zakresu podstaw energii odnawialnej jest w naszym przypadku bardzo potrzebnym projektem. Dzieci są uczone na podstawie różnych przyrządów, niejednokrotnie prostych zrobionych przez prowadzącą osobę, które przedstawiają sposoby wykorzystania energii słonecznej, wiatru oraz np. rozkładu wody na wodór i tlen. Mamy kontakt i nie zawahamy się go użyć dla podniesienia świadomości naszych dzieci (9-15 lat).
Podsumowanie warsztatów polsko-niemieckich miejscowości niezależnych energetycznie, przeprowadził dr inż. W. Zbaraszewski z ZUT w Szczecinie, główny koordynator projektu.
Następne działania to:
Szczegółowy program na stronach www.liderpojezierza.pl lub http://www.energyautarky.zut.edu.pl/
Ireneusz Kostka