Tarcza Antykryzysowa dla NGO

Drukuj
wtorek, 07 kwiecień 2020 Michał Kasprzak Kategoria: Trzeci sektor Odsłony: 1361

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w realizacji celów statutowych w czasie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. Zlecanie i rozliczanie zadań w ramach Tarczy Antykryzysowej 31 marca 2020 r. weszły w życie przepisy umożliwiające modyfikację zasad rozliczania dotacji w związku z epidemią koronawirusa w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej.

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w realizacji celów statutowych w czasie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa.

Tarcza antykryzysowa to pakiet rozwiązań przygotowanych przez rząd, który ma ochronić polskie państwo i obywateli przed kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa. Jednym z obszarów uwzględnionych w tarczy jest trzeci sektor. W ramach tego wsparcia zdecydowano się na poniższe rozwiązania:

Więcej na rządowej stronie: gov.pl

 

Zlecanie i rozliczanie zadań w ramach Tarczy Antykryzysowej

31 marca 2020 r. weszły w życie przepisy umożliwiające modyfikację zasad rozliczania dotacji w związku z epidemią koronawirusa w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej.

W ostatni dzień marca bieżącego roku weszła w życie tzw. Tarcza Antykryzysowa czyli inaczej specustawa koronawirusowa. Przepisy te pozwalają na przedłużanie terminów na składanie sprawozdań z wykonanych zadań, rozliczanie dotacji z pominięciem terminów wynikających z ustawy o finansach publicznych oraz na uznawanie za uzasadnione wydatków poniesionych na sfinansowanie działań odwołanych w następstwie epidemii.

Nowe przepisy dotyczą dotacji ze środków unijnych - w odniesieniu do projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz dotacji przyznawanych przez Narodowy Instytut Wolności w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich.

Decyzję o zastosowaniu którejś z możliwości wskazanych w art. 15 zzl ust. 1 specustawy podejmować będą organy, które zleciły realizację zadań publicznych. I tak: w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w terminie 30 dni następujących po ich odwołaniu, pozwala organom zlecającym realizację zadań na:

  1. przedłużenie 30-dniowego terminu na złożenie sprawozdania z wykonania realizacji zadania publicznego, liczonego od dnia zakończenia realizacji zadania
  2. rozliczenie dotacji z pominięciem terminów wynikających z ustawy o finansach publicznych.

Przepis nie określa nowych terminów na złożenie sprawozdania i rozliczenie dotacji, będą więc one zależeć od decyzji organów, które zleciły realizację zadań.

Art. 15zzl ust. 1 specustawy pozwala również na uznawanie za uzasadnione wydatków poniesionych na sfinansowanie działań realizowanych w ramach zleconego zadania publicznego, które zostały odwołane w następstwie okoliczności związanych z obowiązywaniem stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Niewykonanie planu działań lub nieosiągnięcie rezultatów założonych w umowie nie będzie wtedy ponadto skutkować uznaniem dotacji w tej części za wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem, pobraną nienależnie lub w nadmiernej wysokości i podlegającą zwrotowi (art. 15zzl ust. 2 specustawy).

W zależności od warunków zatrudnienia, nowe zasady dotyczące uznawania wydatków za uzasadnione mogą też znaleźć zastosowanie do wydatków na wynagrodzenia osób zatrudnionych przez organizację:

 

Więcej na stronie: ngo.pl

 

Tagged Under